Wednesday, December 9, 2015

Spageti sedap 美味義大利麵


*** *** *** *** 


Semalam dah kenal ahli famili si pasta, jadi hari ni Ngy terus go on dengan spageti spaghetti yang Ngy personally recommend la... 

Perkenalkan si spageti carbonara yg mmg adalah 1st choice a.k.a favourite Ngy. Pendapat Ngy, Spageti carbonara mesti cukup creamy & slightly cheesy dan kelembapan kuah spageti mesti cukup supaya satu pinggan carbonara dapat dihabiskan tanpa rasa mual. 

Restoran ini adalah restoran halal dan Ngy pun rasa nama restoran ni dh cukup femes di kalangan pengemar western food, iaitu Sharing Planet. Sharing planet yang pernah Ngy lepak dan makan spageti carbonara terletak di francais Sharing Planet CityOne, yang berdekatan dengan BaskinRobin. Ruangan restoran ini boleh dikategori kecil berbanding dengan francais Sharing Planet Dowtown  dan Sharing Planet Stapok. Sharing CityOne just mengambil 2 lot kecil kedai digabung satu, dan ruangan tu la difasiliti dengan kaunter cashier, kawasan dapur dan indoor dining. Terdapat jua beberapa meja kerusi disediakan di luar restoran untuk pelanggan-pelanggan yang mo enjoy outdoor dining dengan angin semulajadi di luar. 

Tadaa, ni dia... Carbonara yang memang sangat chun rasa kesedapannya..
Cara mereka present carbonara pun simple & clean.
Harga dia pun standard price untuk western food, lebih kurang Rm18.
Rate kesedapan diberi 8/10
Rate suasana 8/10

*** ***
Sejenis spageti lagi yang telah mencuri hati Ngy adalah Spageti Aglio e Olio. Penggunaan minyak zaitun dengan bawang putih (garlic) adalah bahan asas dan paling simple untuk dish ini. 

Chak!!

Tu dia... Spageti Seafood Aglio e Olio.
Juga dari restoran Sharing Planet tapi kali ini jejak makan di Sharing Downtown, Jalan Ban Hock. Suasana agak damai dan close to environment kerana restoran ini mostly open air dengan deco yang seakan makan di pondok dikelilingi tumbuhan ala ala kampung/pantai... Hahaha... 

Kalao mo makan santai-santai, lepak/dating, tempat ni sangat sesuai.
Sama dengan Sharing lain, No Serve Pork dan sedap makanannya,
                                               

Disebabkan dalam menu dia seafood aglio e olio, jadi seafood yang diberi kepada customer pun agak banyak bagi pendapat Ngy. Ada fish fillet, udang, sotong dan mussels. memang sedap dengan rasa garlic, blackpepper dan serba sikit cili untuk angkat lagi rasa satu pinggan spageti ini. 

Harga around Rm22.
Sarankan kongsi dengan kawan/teman anda kalau anda bukan jenis kuat makan/selera anda kecil.
Rate kesedapan : 9/10
Rate suasana restoran : 8/10
Pernah jua Ngy makan carbonara di tempat non-halal sebelum Ngy makan carbonara di Sharing, tapi rasa dia tidak sedap dan entah kenapa ada rasa sedikit masam dalam kuahnya. Portico nama restoran. Deco restoran cantik dan sesuai juga berdating dan gathering kecil dengan kawan kerana restoran ini habis beroperasi pada jam 1am. Boleh la bermain game yang dibawa sendiri dengan kawan-kawan dan berborak hingga ke lewat malam dalam kawasan yang berhawa dingin. Setiap sudut dalam restoran ini berlainan jenis meja kerus tapi konsep deco adalah lebih kurang sama.

                                                

                                                

                                                

 
Cara hidangan simple.
Rate kesedapan : 4/10
Rate suasana restoran : 8/10
Pendapat Ngy, mungkin mereka salah guna mushroom dalam spageti carbonara selain kuah cream dia sendiri tidak cukup rasa.


*** *** *** ***

想吃到美味的carbonara意大利面吗?
可以去到Sharing CityOne 那里想用。
个人评分 : 8/10
想吃到美味可口的Aglio e Olio意大利面吗?
也可去到Sharing Downtown 那里想用。
个人评分 : 9/10
目前去的Sharing Planet西餐厅发现到他们的意大利面不错吃。
应该说蛮好吃的。
他们的食物分量还蛮多的,如果胃口较小的,建议找朋友公私吃。
Sharing餐厅有分3个地方: Sharing Downtown, Sharing Stapok & Sharing CityOne
Sharing CityOne 是大约10月开的。环境不错,跟其它sharing比就是显得较小。
Sharing Downtown & Sharing Stapok 是比较休闲感觉有点身在度假村。
环境优雅,各有不同。
*上有附图

然而,曾经到Portico享用意大利面(carbonara)
那时觉得他们的cream带了微微的酸味。
不这么好吃,个人评分给4/10。
也许那时选用的蘑菇不当和其它原因导致了那一盘意大利面不这么美味。
当时的食物给了不太高的评分但是餐厅环境是蛮优美的。
餐厅营业至清晨一点(1am),所以适合于朋友聚会聊天,玩自己带的游戏一直到深夜。

*** *** *** ***

No comments:

Post a Comment